tisdag 3 juli 2007

Alice Timander är död

När kändisar dör, så är det nästan alltid lika svårt att förstå. Alice Timander är död. När jag läste om det, så utbrast jag högt Nej. Jag har aldrig träffat Alice, jag har egentligen aldrig känt att jag brytt mig om galaprimadonnan direkt heller. Men hon har varit med i rampljuset under hela mitt liv. Hon har synts och hon har spexat och hon har hållt i gång. Jag önskar jag har ett uns av hennes krutgumme-attityd när jag blir gammal! Och nu är hon bara borta...

Men det är konstigt när en kändis dör. Man känner dom inte och har ingen aning om hur dom är som privatpersoner. Man vet det man ser på tv, läser i tidningar och vad dom har för sig i välgörenhetssynpunkt och så. Men ett dödsfall som jag aldrig kommer att glömma är prinsessan Dianas dödsfall i den tragiska bilolyckan i Paris. Jag hade fullt upp med att hitta en familj att vara au-pair hos och såg fram emot att spendera ett år i London. Den siste augusti 1997 vaknade jag till och som jag alltid har gjort, satte jag på radion för att slumra till skvalet nån timme till eller så. På nyheterna berättade dom om kraschen och jag kunde bara inte tro det var sant. Jag gick upp och satte på TVn och på alla kanaler kablades bilder ut på Diana under hennes tid i den brittiska kungahuset och därefter. Hur den enkla, blyga flickan hade fångats av Englands blivande regent, hennes liv i media och hur hon använde sitt kändisskap för att hjälpa andra. Jag kunde inte förstå det. Hon var som en ängel och änglar kan inte dö.
Jag sitter nu 10 år senare och håller på att planera en ny flytt över till England. Och antagligen kommer jag att få vara med om hyllningar till Diana en gång till.

Nä, det är konstigt när dom dör, kändisarna. Man är liksom så van att dom är där i tidningar och på TV. Det är lite svårt att greppa. När nån man känner, släkting eller vän, dör, så har man sina minnen och på det sättet lever dom ändå kvar. Men en kändis känner man inte på det sättet, man har inga minnen att titta tillbaka på. Ena dagen är dom där, nästa bara borta. Inget mer...

Inga kommentarer: