fredag 16 mars 2007

Rosa kort och förvirrade släktingar

Ikväll har Lisa och Rebecka var här. Vi pratade och flamsade, precis som tjejer gör. Och så pratade vi lite om att jag äntligen fått mitt körkort... Alltså, det kan inte pratas om det för mycket, tycker jag i alla fall... Hihi... Men jag måste i alla fall nästan prata om det hela tiden och lite till, för jag kan inte förstå det! Och idag var jag nere på posten och hämtade ut det, det rosa lilla kortet, som alla suktar efter. Men jag tror fortfarande det är på skoj liksom... Hur som helst, vi satt och bubblade lite om allt och inget, när vi kom in på min farmors reaktion på att jag klarat det. Hon är ju, precis som alla andra mormödrar och farmödrar, modell äldre. Jag tror inte hon fattade att jag hade klarat det. Trots allt, så är jag ju tio år efter min tid, så jag kan förstå henne lite, jag fattar det ju knappt själv... Men vi har ju dock pratat om det så många gånger, så hon borde ju fattat vad som hände.
Jag ringer henne för att berätta och så här går ungefär konversationen:
J: Jag klarade körkortet idag!
F: Grattis! Vad kul! Men det är ju synd jag måste ha den där lappen(handledarintyget) för att kunna hjälpa dig...
J: Men det behöver du inte längre, jag har körkort precis som alla andra där ute i trafiken nu jue...
F: Men det måste ju finnas nåt ställe man kan köra på, där det inte är så mycket trafik...
J: Men jag får ju köra själv...
F: Fast jag gillar ju inte tanken på två kvinnor i en bil ute i trafiken...

Vid det läget la jag ner diskussionen och tänkte att jag tar det en annan dag. Jag tror att det har varit så mycket snack om att jag inte har nån att köra med hemma, och hon har känt lite att hon vill hjälpa till, men inte riktigt kunnat. Och att jag äntligen har klarat det, det var väl för mycket för henne att ta in på en gång... Hon är söt, min farmor! Hon vill så väl, att hon inte riktigt hänger med i svängarna.

Jag har tagit dagen i lite fel ordning, för jag började med kvällen. Jag tar dagen i rätt ordning också, så alla hänger med och vet vad som hänt idag...
Jag var inne och åt lunch med en gammal jobbarkompis, Ann-Charlotte. Jättetrevligt verkligen! Vi hade jättebra kontakt när vi jobbade ihop, även om det var olika avdelningar, men det funkade ju ändå. Måste hinna luncha fler gånger innan jag flyttar!
Efter det hälsade jag på Susanne ([susään], så Rebecka hänger med) som jobbar på Åhléns. Jag har haft lite dåligt samvete, för jag lånade hennes engelska-lexikon när vi var i Brighton försommaren 2004. Sen dess har det stackars lexikonet rest land och rike runt, det har flyttat hit och dit och lite till. Nu fick jag äntligen tummen ur att lämna tillbaka det. Ska även kasta in en ansökan om sommarjobb på Åhléns. Får se om det ger nåt, håll tummarna. För oavsett om det inte är min grej att jobba i butik, eller om jag gärna är ledig en stund till, så är pengar inte fel. Och a-kassan räcker inte långt...
Jag tog tåget hem sen och hittade en lapp bland alla breven. Ett rekat brev på posten? Till mig? Vad kan det vara?? Jag hade ju mina aningar och på med jackan igen och iväg! Det kan ju bara vara det rosa kortet!! Jippie! Och det var värt hela vägen genom hela blåsiga stan (vart tog våren vägen??) dit för att hämta ut mitt körkort!! Låter härligt att säga det, till och med... Kööörkooort... Mmm, som choklad i munnen.. Hihi.. Sen var det en härlig känsla att ha det i plånboken också, hela vägen tillbaka i ösregnet... Jodå, regnrusket kom tillbaka... Men just då gjorde det ABSOLUT ingenting...
Tog svängen om Kungsmässan, där träffade jag Lisa, Carro och Ivana. Oj, har inte sett Ivana på evigheter! Det var riktigt kul! Jag och Lisa tog svängen om alla affärer och Carro och Ivana åkte åt varsitt annat håll... Rebecka mötte upp oss i en av alla affärerna. Sen för att göra en lång historia kort (ja, lite försent för det, jag vet...), så åkte vi hem och för att göra det hela riktigt kul, kan du nu börja om från början, för det är där jag är på tidslinjen för dagen idag.

Nu ska jag fortsätta min kväll med kvällens avsnitt av Jordan, Rättsläkaren. Sen ska jag ta en varm dusch, för att tillslut krypa ner i lakanen och eventuellt läsa ut min bok, så jag börja på nästa... Hihi...

Kram och god natt!

Inga kommentarer: