tisdag 14 augusti 2007

Boktipset

Jag kom på igårkväll, när jag la i från mig min bok jag håller på att läser, att jag inte uppdaterar er om vad jag läser längre. Det har hänt lite annat emellan, så visst är det lätt att man glömmer bort sig. Men hur som helst, när jag skrev om det sist, så har jag för mig jag precis börjat på Iskallt och stenhårt: Mina 20 år i Texas fängelser av Rickard Flinga. Där berättar Flinga om sin uppväxt, hur han hamnade i drogträsket, försöken att ta sig ur skiten, men hur han dras ner igen. Man får reda på hur han hamnade i fängelse och hur han hanterar situationen. Jag tyckte det var en ruskigt rörig bok, så man gör bäst i att nästan sträckläsa den, för att hålla ordning på människor och händelser. Jag är glad att jag läste den, man får en insyn i ett rättsväsende som får det svenska att verka som ett barn i söndagsskolan.

Efter den boken läste jag Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf. Jag har sett den tjejen lite som en bimbo. Jag har egentligen inte hört så mycket ifrån fröknarna Graaf, förutom deras halvkassa försök till en popkarriär och deras halvnakna bilder i Slitz och Café bland annat. Men när man läst boken så ser man lite bakom ytan. Man skymtar en person som varit med om lite granna, som fått leva med det nödvändigaste i en svart sopsäck och på nätterna legat i baksätet på en polisbil för att på nytt sätta sig i säkerhet någonstans i Sveriga. Man ser hur lätt det är att hamna i ett våldsamt förhållande. Det var en av dom bättre böcker jag jag har läst det senaste. Jag rekommenderar den verkligen!

Nu håller jag på att läsa en annan blondin, Carolina Gynning. Jag är ett Gynning-fan sen tidigare. Jag kan inte säga vad det är med henne, men jag blir glad... Allt verkar så lätt och hon lever verkligen som hon lär. Hon tar livet lite med en klackspark och tar det som det kommer. Det löser sig liksom alltid. Visst hon har vuxit upp med pengar och har haft ett skyddsnät, men något säger mig att hon hade varit lika orädd även om hon vuxit upp i ett betongkvarter i förorten... Vissa bara är sånna.
När jag läser hennes bok Ego Girl kan jag inte sluta överraskas vilket innehållsrikt liv hon haft. Hon har sett mycket, den tjejen. Varför hon klarat sig så bra som hon gjort, påpekar hon många gånger i boken, och det är för hon låter ingen sätta sig på henne. Sen vad rykten och så säger, det låter jag vara osagt, jag läser för läsandets skull, för det är intressant att följa någons liv. Detta är tredje biografin jag läser på rad nu, nästa bok, som jag påbörjar imon, kommer vara en roman. För att komma in lite mer i språket, kommer mina svenska böcker hamna på hyllan en stund och det blir brittiskt för hela slanten. Det finns många biografier här att läsa. Till exempel Victoria Beckham. Får se om jag tar den med.

Och för er som undrar om Linda Rosing ligger och väntar på att få bli läst, kan jag bara säga Nej, och jag kommer aldrig att läsa den heller.

På återseende!

Kram kram

Inga kommentarer: