måndag 15 september 2008

14 september 2008 del 2

Så det har varit lite turbulens här i det nya huset, men det känns som det har retts ut en hel del under dagen och det känns bättre. För att göra allt lite enklare, så ska jag börja med att presentera alla:
ELEO kommer från Frankrike och har bott längst i huset, jag tror drygt ett år. Hon jobbar på huvudkontoret på ett av dom större byggvaruhusen här, tänk Beijer ungefär. Hon har sarkastisk humor och pratar med sån där härlig fransk dialekt, som man kan bli vansinnig på när man inte förstår. Så när hon ska säga earth, så uttalar hon det "hörth".
Janine från Tyskland. Hon fnittrar högt och tydligt för det mesta, även när hon är lite kinkig på morgonen. Jag vet inte hur man ska tolka hennes fnitter, men jag tror man helt enkelt måste gå på hur kroppsspråk och vilken tid på dygnet det är. Det är kul att prata med henne, för hon och jag kan jämföra språk. Tyskan och svenskan har ändå gemensamma nämnare, som till exempel knäckebröd. Jag kan inte skriva det tyska ordet för det, men bröd uttalas typ bråt, eller nåt. Min skoltyska för 12 år sen är long gone... Idag blev hon lite konfunderad över hur vi uttalar kött. Hon känns som en ärlig tjej.
Till sist har vi Monique från Nya Zeeland. Jag har inte riktigt fått kläm på denna tjej ännu, men sakta börjar vi komma varann närmare. Jag försöker och försöker, men vill inte tränga mig på. Jag tar vara på dom chanser jag får, kan man säga. Hon har ett sätt att förklara saker på som om hon vet bättre, fast det är nog bara hennes sätt, för man kan ju lyssna på tonen och den säger en sak, men orden säger en annan. Svårt att förklara, men jag tror inte hon menar något. Hon och Janine umgås mest tätt här och hittar på saker ihop, även om alla tre tjejerna oftast hittar på saker. Monique är nog den som är mest tjejig av oss alla och snackar nog lite skit titt som tätt. Men det kan också bara vara en känsla...

Nu bor även Eleo's pojkvän här tillfälligt ett par veckor, eftersom han har några veckor innan han börjar sitt nya jobb. Han heter Saurabh och kommer från Indien. Han har jag nog pratat mest med, eftersom vi båda har varit hemma på dagarna och dom andra har jobbat. Han har lovat att fixa min gamla laptop, så jag kan komma åt allt som finns på den datorn.

Idag flyttade det även in ett franskt par och hon heter Dominique, lätt att komma ihåg eftersom det är nästan som Monique.... Vad han heter kommer jag tyvärr inte ihåg, men så fort jag har koll på det, så ska jag uppdatera er. Jag har inte hunnit få så bra koll på dom alls, eftersom dom mest hållt sig på sitt rum och dom flyttade in när jag var på jobbet.

Men vad är det så som har hänt i huset? Det har varit tjafs om att flytta ut och inte flytta ut och hyresvärdar hit och hyresvärdar dit, irriterade röster har luftats och jag som är ny i huset, har ju blivit helt tokig av att bara veta lite och inte så mycket om någonting. Men när jag kom hem från jobbet pratade jag med eleo och Saurabh och kom fram till att jag ska inte ta det så allvarligt och att det är mycket snack och liten verkstad, om man säger så. När jag sen pratade med Janine nu på kvällen, så lät det mer som att dom tre vill flytta och att det är seriösa planer, att hon känner sig lite taskig som inte nämnde något när jag var här och hälsade på dom och så. Jag anklagar inte dom för det, men samtidigt så hade jag inte flyttat in om jag vetat hur det låg till. Frågan är ju bara vem ska man tro på? Eleo som säger att det inte är seriösa planer eller Janine som säger att det är mer seriöst än oseriöst? Och ska man i så fall lyssna på Saurabh som säger att dom kollar ju inte på fyra sovrums-hus om dom är tre som ska flytta? Alltså, jag är inte sån människokännare att jag kan avgöra vem som talar sanning, eller om dom alla talar sanning på sitt sätt... Allt är så himla rörigt, så jag blir tokig.

Så mitt val just nu är att ta dagen som den kommer, om dom en vacker dag kommer och säger att dom ska flytta ut, så fine, då tar vi det då! Nu ska jag bara umgås, vara trevlig, skaffa vänner och satsa på skolan! Det är skolan som är nummer 1 och anledningen till att jag är här överhuvudtaget!

Nu ska jag kolla lite Bones, sen blir det sova. Planen var att kolla på Bones för 2½ timme sen, så jag kunde läsa lite också, men så blev inte fallet, tydligen.

Hur som helst, mamma, jag bor här nästa vecka också, sen får vi se vad som händer... Hihi...

Nattinatt!
Kram kram

Inga kommentarer: