måndag 18 augusti 2008

18 augusti 2008

Idag, efter att jag varit nere på gymmet, mötte jag upp L. Hon skulle lämna in lite papper till gymmet. Vi kom in i en lite diskussion, som fick mig att fundera lite moral och sånt. Alltså så här var det, vi stod i receptionen och pratade med en av instruktörerna, när två personliga tränare kommer upp för trappan efter att ha rökt. Det stinker om dom och när jag och L kommer ut på gatan säger jag att jag tycker det inte är att vara bra föredömmen att som PT stå och röka. Hur ska man kunna säga till en medlem att det där med rökning är inget bra om man röker själv? L tyckte då att jag är inget bra föredömme heller isåfall, eftersom jag äter godis, dricker pepsi och äter tårta.

Jag anser nog att mina laster är ganska så milda, om man jämför med rökning. Eller tycker jag det bara för att jag gillar godis, kakor och läskeblask? Socker och fett i alla dess former, liksom... Inte så farligt jue... Om jag hade varit rökare, hade jag ansett det vara inte så farligt? Ur hälsosynvinkel är inget av det bra, men risken är ju större att dö av rökningen än av godisätandet om man samtidigt tränar, eller?
Man kan vrida och vända på det hur många varv som helst, men kommer man nånsin komma fram till rätt och fel? Finns det något rätt och fel? En av instruktörerna där jag gjorde min praktik dricker vin i stort sett dagligen, hon röker och äter långt ifrån hälsosamt, såvida man inte räknar vitt bröd, chips och hamburgare till hälsokost. Hon ser ut som hälsan själv, om man bortser från söndersolad hud... Hon har mer energi än en treåring och är en skitduktig PT. Hon vet vad hon snackar om och hon hjälper en få resultat.

Mina laster kan ge mig högt kolestrol, blodtryck, övervikt och depression i värsta fall. Fast snart kommer väl dagen då socker är cancerframkallande. Kanske har jag missat rapporten och det med, men isåfall så kommer jag dra ner ytterliggare på mitt sockerintag.


Knepig fråga utan svar, känns det som...

Kram kram

Inga kommentarer: