måndag 17 november 2008

17 november 2008 - 29 dagar kvar

Känner att jag måste dela med mig av den goda nyheten till folk som inte har Facebook eller kanske inte alltid är så noga med det...

Jag klarade idag mitt prov i anatomi och physiologi med 70%. Det är excellent, eller på svenska: urbra! ;) Tänk om det kan hålla i sig. Då har jag ju faktiskt chansen att kunna gå ur skolan med ett bra betyg.

!VARNING!
Den text som följer är rörig. Om nån fattar vad jag menar, är den personen välkommen att förklara det för mig, för jag har ingen susning, tror jag... Eller nåt...

Betygsystemet här är komplicerat, skulle kunna vara enkelt, men ack nej. Om man går ut med ett betygsnitt på 39% eller mindre, så är det 3, misslyckat, kan man säga. Sen har jag inte koll på var gränserna går, men mellan 40% och 69% så finns det två indelningar och dom heter 2:2 och 2:1. Det skulle ju vara sjukt drygt att komma på 69%, en procent ifrån att vara EXCELLENT! Jag skulle aldrig förlåta mig om jag hamnade så nära den gränsen... Men i och med att man oftast får reda på vad varje prov ger, så har man ju lite koll. Och detta året räknas till 30% av slutbetyget. Nästa år är 70% och som tur är, så räknas inte första året... Inte för att jag gjorde kalasdåligt då, jag fick trots allt bara nån procent ifrån 2:1... Ska jag vara ärlig, så tar jag hellre ett svagt 2:1 med glädje än ett start 2:1. Tänk hur retligt det hade varit att veta att om man kämpat yttepytte lite mer och kunnat gå ur skolan med 1!! Jag hade aldrig förlåtit mig själv. Nu har jag lite tid på mig att klara av ett starkt betyg, så jag ska inte sitta här och gnälla än. Jag tar det om två år.... Då kanske jag sitter här och är bitter och grinig för jag missade Honors med nån liten procent.

Jag har tappat majoriteten av mina läsare för länge sen känner jag, med all rätt. För ingen förstår vad jag pratar om. Jag har bott här i över ett år, jag har hört allt om dom här förbannade betygen i över ett år och jag förstår fortfarande inte mer än att om jag inte klarar 70% på allt som har med kropp, träning och sånt, så kommer jag ha betalat väldigt mycket pengar i onödan för att komma in i REPs utan att nå ända fram... Men mycket mer än så vet jag inte. Jag lovar att den dagen jag har ett enkelt sätt att förklara hela alltet på, så ska jag göra det. Men det lär nog dröja, för ingen är direkt bra på att förklara det heller...

Nu ska jag lägga mig och titta på några avsnitt med Bones, koppla av och sova gott. Det förtjänar jag!

Sov gott!
Kram kram

1 kommentar:

Rebecka sa...

Grattis! Skitbra gjort!