lördag 7 juni 2008

7 juni 2008

God afton, mina vänner!
Tiden går fort när man har kul. Och när man har mycket att göra... Fast jag har ändå inte haft så mycket att göra, så jag har nog egentligen haft tid att skriva här. Men händer det inget, så finns det inget att skriva om...

Jag har en massa ideer, men av nån anledning så är dom helt bortblåsta när jag har tid att skriva här. Inte för att det är så intressant, men det är små funderingar jag har. Som till exempel när jag var på banken för att beställa en ny kod till mitt bankkort. Tjejen vid servicedisken var otrevlig och grinig. Jag kanske inte var så himla lycklig heller, men när man sitter och väntar i sisådär 30 minuter och ser alla servicetjejer och -killar sitta och vända papper och lulla runt i banken, fråga om jag behöver hjälp, säga att dom är tillbaka "in a sec" och sen dröjer det ytterliggare 20 minuter innan jag får någon som helst hjälp. Undertiden har hon jag tillslut får hjälp av, hjälpt lösa in ungefär 10 checkar. Jupp, det finns fortfarande checkar i det här landet! Jag tror inte jag har sett en check i Sverige på över 15 år! När jag förklarade det för den nya banktanten, så sa hon med ett leende på läpparna att England ligger nog några steg bakom resten av världen. Om hon bara visste hur rätt hon har! Men så är hon inte från England från början själv, så hon har väl sett hur konservativt England är...

Jag älskar fortfarande England, missförstå mig inte. Men jag har fått en helt annan syn på landet. Dom är lite efter. Det visste jag i och för sig innan, men jag trodde inte att det var så här illa. Jag har pratat om timpengen när man jobbar. Jag tjänar mindre här innan skatt än jag har tjänat nånsin efter skatt hemma. Det kanske inte är så konstigt att man här delar lägenhet med främlingar, trots att man har ett heltidsjobb. Och så som systemet är uppbygt, så kanske det inte är så konstigt att barn föder barn här. Hade jag bott med en alkoholiserad pappa, en mamma på socialbidrag och 3 syskon i en liten lägenhet, så hade jag säkert också skaffat barn bara för att komma därifrån. Här får man nämligen en egen lägenhet när man får barn om man bor med föräldrarna.

Jag vet inte, det finns så mycket som är tokigt i det här landet, så man vet inte riktigt var man ska börja. Jag avstår från att gå in på detaljer, det blir för pluttrigt. Jag har försökt två gånger och raderat allt. Ingen orkar läsa trams och gnäll... Huvudsaken är att jag trivs här fortfarande. Kanske inte här-här, men i England...
Mindre än en månad kvar tills jag flyttar! Jippie! På måndag är det en månad kvar tills jag har packat om mina väskor och är på väg hem till Svergie. Jag stannar fyra veckor och jag hoppas jag ska kunna äta mig trött på räkor, västkustsallad och lakrits på den tiden. Det finns en hel del annat jag kan försöka äta mig trött på, så jag slipper sakna detaljer. I februari så öppnar IKEA och jag slipper sukta efter småsaker. Kanske inte finns precis det jag vill ha, men jag kan i alla fall gå dit och äta köttbullar och kokt potatis med brunsås och lingonsylt och få släckt den värsta sugenheten på svensk mat... Just nu är det slut på lakrits och chokladkakor. Jag har en påse chokladmousse kvar och kaviar så det räcker till två mackor till. Sen är det slut! Så jag väntar in i det sista tills jag smaskar i mig det. Det blir nog sista morgonen här. Känns dumt att ta med sig en nästan tom tub kaviar i flytten. Plus att det kanske ger mig lite extra energi för att flytta.

Nu ska jag dock hoppa i säng. Läsa lite i min nya Marian Keyesoch somna gott!

Hoppas allt är bra hemma!
Ta hand om er!
Kram kram

Inga kommentarer: