tisdag 25 mars 2008

25 mars 2008

Barnbidraget ska inkomstprövas. Bra eller dåligt? Jag har ju inga barn, men visst kan jag hålla med om att det borde inkomstprövas. Varför ska miljon-inkomsttagare få bidrag fast dom har pengar så dom kan försörja en hel arme med ungar?

Jag har läst mina dagliga bloggar jag följer och har fått tre åsikter: Fotbollsfrun tycker det är super, varför ska dom egentligen få barnbidrag för sina barn, när räkningarna är betalda och dom har massa pengar över, så finns det ingen anledning att dom ska få lite at skattepengarna för att dom råkar ha två ungar.
Katrin Schulman anser att det är rätt att man inte ska få barnbidrag om man har en hög inkomst, men hon anser också att man inte ska behöva betala lika hög skatt om man inte ska ha ut något av det. Eller något i den stilen...
Sen har vi Metros krönikör Hillevi Wahl, som tycker det är en ganska befängd ide. Varför få låginkomsttagare att känna att dom får fattigbidrag och inte barnbidrag, att de administrativa kostnaderna skulle, om inte ta ut varann, kanske till och med överstiga vinsten på att bara ge barnbidrag till familjer som behöver det.

Jag vet inte, som sagt, jag har inga barn, men om det nu skulle vara så att man följer Katrins linje, så ska ju alla som inte ha barn, betala mindre i skatt för varför ska jag betala för andras barnbidrag? Och om man fortsätter på hennes linje lite ytterliggare, så kan man ju säga att om alla betalar mindre i skatt, så behöver man inte ha barnbidrag alls jue...

Men vad vet jag?

Nu ska jag göra lite nytta...

Kram kram

Inga kommentarer: