onsdag 13 februari 2008

13 februari 2008

Oj, det var ett tag sen sist. Men det är svårt att skriva när det inte händer så mycket. Vi hade en omtenta i måndags, och jag klarade mig precis!! Jag gillar inte att ligga på gränsen, men det är lite svårt att plugga till dom proven. Dom är så vida, det är inte några specifika böcker att läsa eller några direkta riktlinjer man ska kolla efter. Det enda man vet är att det kommer handla om hjärta, blod och hela andningsprocessen med lungor och allt. Jag pluggade i 5 dagar, jag kan hela hjärtat utantill och hur blodet flyter igenom kroppen och jag vet precis hur många procent koldioxid vi andas in och ut och hur mycket luft det får plats i lungorna. Men inte en enda fråga kom det på lungorna och andningen!! Ett fåtal frågor på blodtrycket och sen kom det en hel del frågor på vad ACSM (American College of Sports Medicine) tycker och tänker om träning och hälsa! Visst, jag kan en hel del om det också, så det var väl inte dom frågorna som gjorde att jag hamnade på gränsen. Anledningen till det var att frågorna var ställda på ett så akademiskt sätt att man har svårt att förstå dom. Hade det varit ett muntligt prov och man fick förklara lite mer, så hade jag klarat det så galant att det hade nästan varit skrämmande att jag kan något så bra! Hihi...

Annars händer det inte så mycket som sagt. Idag ska jag plugga för det praktiska provet på fredag. Det är inga svåra grejer, läraren kommer välja en av följande: BMI, förhållandet mellan höft och midja och blodtryck för oss att utföra på ett professionellt sätt. Vi ska rollspela klient/personlig tränare och låtsas att vi träffar våran klient för första gången och ska ta mått på denne. Det är egentligen inte så svårt, det är ganska enkla grejer att göra, men det är det där med att göra det professionellt... Hm...

Jaja, sen är det prov på tisdag igen. Hjärt och kärlsjukdomar, vad man ska tänka på när man utför bedömningar av klienter och lite sånt. Det är svårt att plugga på, men vi har pratat om hjärt och kärlsjukdomar i så många veckor nu att det känns som man kan det mesta redan och sen är det sunt förnuft som gäller när man tar emot en klient och vad man ska tänka på när man testar dom... Men jag ska kolla lite mer på det i helgen. Kommer vara själv hela helgen, som det ser ut nu.

Det är i och för sig något som hänt. Mamma Anne åkte in till sjukhuset i förrgår kväll. Hon fick ett ganska kraftigt blodtrycksfall och föll omkull, slog huvudet på kanten till hurtsen i vardagsrummet, slog upp huvudet så illa att hon fick sy 10 stygn. När dom kom in på sjukhuset så satte dom henne under kontroll och det visade sig att hjärtat inte ville slå så som man vill att det ska slå, så idag kommer dom att operera in en pacemaker i henne. Antagligen kommer hon inte hem förrän på fredag, så Bex kommer flytta hem till pappsen och hjälpa honom med lite vardagliga saker som matlagning och tvättande och strykande. Han är så duktig, han försöker verkligen klara sig själv, men har man inte behövt göra så mycket på egen hand, så är det rätt så krångligt att komma igång. Mamma Anne hade ju blött ner stora delar av rumsmattan och ambulanspersonalen hade ju trampat runt lite också. Men Pappa Terry hade gjort så gott han kunde med att få bort blodpölarna. Blod är inte lätt att få bort och en heltäckningsmatta, det känns nästan som det är mindre jobb att byta mattan än att skrubba rent den blodfyllda... Hmm, vi får se vad som händer.
Hur som helst, Bex kommer nog åka dit ikväll eller imon och sen stanna där över helgen för att se till att allt är som det ska igen!

Men nu ska jag plugga lite innan det är dags att sätta igång med dagens viktigheter....

Ta hand om er och bara så ni vet, idag är det en månad kvar tills jag kommer hem. På datumet! Imon är det 4 veckor kvar på dagen! Jisses vad tiden går fort!! Skrämmande! Jag hoppas bara jag hinner lära mig tillräckligt tills det är dags för studenten. Såg idag att det verkar som skolan är slut i början av juli 2010. Ska vi slå vad om hur fort det kommer gå? Hihi...

Kram kram

Inga kommentarer: