lördag 24 maj 2008

24 maj 2008

Lördag och dom första dagarna på sommarlovet har passerat i en dimma. Inte en fylledimma, en trötter-dimma. Det har varit lite att fixa med, lägenhetskontrakt, timmar på gymmet, ledighet från bokaffären och lite annat krafs. Samtidigt försöka komma iordning med sömnen igen. Har legat ganska många timmar back och imorse var första morgonen som jag verkligen kunnat sova ut. 12 timmar blev det... Känner att det är ganska många kvar, men får jag några morgonar till själv hemma, så ska det nog gå fort. Ikväll kommer jag dock hamna några timmar back igen... Robyn fyller 20 och det ska firas med "tea party". Alla har varsin tekanna, den är inte fylld med te, utan alkoholhaltig dryck av valfritt slag. Jag kommer hålla mig lågalkoholhaltigt, men kvällen kommer bli lång dock... Men jag håller mig i skinnet, jag har varit med förr...

En av sakerna på att-göra-listan som inte blivit avprickad är ledigheten från bokaffären... Det är tre veckor jag vill vara ledig och det är mitt i ledighetstiden, så vi får väl se hur det går... Har jag tur är det alltid någon som vill ta mina timmar. Det dumma är bara att dom måste offra några av sina egna timmar, eftersom man inte får jobba övertid längre... Det är helt knäppt, bara för jag får semesterersättning för mina dagar, så får dom inte jobba mot betalning, bara utbytning av sina egna timmar. Hade jag tagit obetalda dagar, hade dom fått betalt för det. Synd då att jag måste få min semesterersättning... Skitrörigt är det... Men jag höll på att bli tokig när dom säger att vi är mest betalda inom försäljningsbranschen i England. Vi får minimilönen, £5.53, vilket ungefär är 64,70:-, i timmen. Mindre får dom inte lov att ge oss enligt lag. Och dom som är heltidsanställde bokförsäljare har inte fått löneförhöjning på över ett år, och det blir inget i år heller. Det finns inte pengar till det. Det är helt sjukt hur långt efter det här landet är när det kommer till löneutveckling. Men det kanske beror på att det bor mer folk än det finns möjlighet att försörja... Vad vet jag? Har försökt googla lite om minimilönen hemma, men det är ju lite olika beroende på vilket avtal man följer. Men man kan ju i alla fall säga att för en 30-åring är det nog inget avtal som godkänner något under hundralappen. Jag tror jag låg på i snitt det dubbla när jag jobbade hemma. Men, men, man får ta seden dit man kommer, eller hur?

Lisa på gymmet, 38 år och har över 15 års erfarenhet som instruktör och personlig tränare, hon tjänar £6.50 plus dom få timmarna hon har som PT på det lilla gymmet vi jobbar på. Det är lite drygt 76:-. Det är sjukt dåligt betalt, men så är det. Får pengarna bestämma, så flyttar jag definitivt hem när jag är klar. Såvida inte mina planer går i lås... Men det tar vi mer om då...

Nu ska jag dock lägga mitt penga-grubblande på hyllan för en kväll eller så, hoppa in i duschen och ta mitt pick och pack och lämna katter och lägenhet åt sitt öde, för att ha lite kul ikväll! Bex kommer hem ikväll, så dom små råttorna här kommer nog klara sig finemang ett par timmar!

Ha en härlig lördag!
Kram kram

Inga kommentarer: