fredag 31 juli 2009

31/7/09

Så var det dags att nana igen. Ska bara skriva några rader här först.

Idag har jag kollat på en dokumentär och diskuterat den med min huskompis Alex. Han är en speciell prick. Han är manisk med att kolla dokumentärer om näring och hälsa och kolla upp detaljer. Han kollar alltid innehållsförteckningar på det han handlar, han äter inget som innehåller farliga E-ämnen och han har listor med olika förklaringar på vad dom olika E-ämnena är. Idag har han bakat eget bröd för han vill veta vad som är i det. Det var gott, brödet, det var det faktiskt.

Men den där dokumentären han sa till mig att kolla, jag blir lite orolig när jag ser sånt. Därför tror jag gör bäst i att avstå. Hur ska det annars sluta? Dom där dokumentärerna är ju oftast "sponsrade" av något företag som dom i dokumentären förespråkar är det bästa för ett långt och friskt liv. Allt dom säger är inte tokigt eller fel, men dom målar oftast upp verkligheten mycket svartare än vad den är. Men om det finns något man kan göra för att stoppa den industrialiseringen (?) som påbörjades för många år sen? Visst var det bra att bönderna fick lite bättre redskap och plogar och grejer, men varför måste det tillsättas så mycket annat krafs, som inte är så hälsosamt alla gånger? Sen är det ganska komiskt när man ser på dom ekologiska produkterna och inser att dom skickats från Afrika och hit... Hur ekologiskt är det då? Själva produkten, ja visst är den ekologisk, men hur mycket har den indirekt förstört vår omvärld?

Jag gillar inte den där nattsvarta bilden dom visar upp, så kan jag sammanfatta min syn på den typen av dokumentärer. Och eftersom jag delar hus med en som är beroende av den här typen av underhållning, så kan jag nog se fram emot en och annan diskussion vid middagarna i framtiden... På gott och ont...

Annars händer det inte så mycket. Jag försöker ta mig till gymmet emellanåt och klappar mig på axeln när jag går hem och inte går förbi Burger King eller Subway på vägen, utan går hem och lagar egen lunch!
Och går jag inte till gymmet, så försöker jag göra något för att komma utanför husets väggar, även om det bara är att gå ner till stan och ta en Chai tea latte på Starbucks och läsa lite i min lilla bok. En sak som jag verkligen måste ta tag i är lite research för min uppsats... Shit, vad jag önskar den var färdig och klar!! Vill verkligen snabbspola förbi den och aldrig mer behöva se tillbaka... Fast det kommer säkert bli kul också, även om det säkert blir ett och annat grått hår, lite blodsmak och en och annan tår. Jag ska gå upp till receptionen och be dom plocka undan varenda spår av papper om att hoppa av, så jag slipper lockas av den tanken... För om den har uppstått ett par gånger hittills, så kan jag sätta hela studielånet på att den kommer korsa mitt tankeflöde både en och två gånger emellanåt innan det är sista maj!

Fast det är ju nästan två månader kvar tills det sista eldprovet surrar igång, så jag ska inte stressa upp mig alla redan för det! Nu är det fortfarande SEMESTER!!! ;)

Sov gott!
Kram kram

Inga kommentarer: