onsdag 1 oktober 2008

1 oktober 2008

Häromdagen var jag ju hemma och hälsade på hemma hos min nyinflyttade vän Em och åt middag. Hon visade upp en av sina smörknivar i trä och genast var vi mitt uppi en exalterad konversation om svenskar och smörknivar, hur vi har speciella knivar för att bre våra mackor och dom används bara till smör. Jag använder dock min till kaviaren också, när sådan finns i skåpen. (Den börjar ta slut...;) ) Hur som helst så sa jag att jag har en smörkniv också med mig. Att bre smörgåsen med en vanlig matkniv känns fel. Det ska vara en i trä, annars är det nästan så det kan kvitta.

Nu har jag läst i en av alla bloggar jag följer, läst ett inlägg om dom berömda smörknivarna i trä eller plast och vad som är så speciellt om dom. Och hennes svar på vissa kommentarer om varför man använder en speciell smörkniv. Jag vet inte varför och jag håller inte med om ränderna som blir av en vanlig kniv, jag vet bara att jag vill ha en träkniv och ja, den följer ofta med smörpaketet in i kylen igen. Såvida jag inte har kaviar också... Fast den är okej att bre på med vanlig kniv, om smörkniven vill följa med in i kylen... Omständigt? Ne, det går på rutin när man har varit med i nästan 30 år... Man liksom bara vet...

Nu sova...
Nattinatt!
Kram kram

Inga kommentarer: